↑ Terug naar Lessuggesties

Pagina afdrukken

Dag van de Jeugdbeweging: secundair onderwijs

jeugdbeweging in de klasJeugdbeweging in de klas’ is een lespakket over jeugdbewegingen voor leerkrachten en hun klas. Het pakket kan gebruikt worden in alle graden en in alle richtingen.
Het bestaat uit een basisdeel en een uitbreiding. Het basisdeel is voorzien om in één lesuur te kunnen geven.
Hebt u meer tijd? Dan kunt u het uitbreiden naar twee lesuren.

Het lespakket is gebaseerd op personages. Die zijn weloverwogen uit
gedacht om het ‘hokjesdenken’ wat aan de
kant te schuiven. Bij het begin van de les geeft u alle leerlingen een personage. Vanaf dan zullen zij nadenken en
redeneren vanuit hun personage.
Een lespakket over jeugdbewegingen: waarom? Toen we dat voor het lager onderwijs lanceerden, bleek er veel
interesse in een pakket voor het secundair onderwijs.
Uit het jeugdbewegingsonderzoek van 2010 weten we dat lid zijn van een jeugdbeweging ‘erfelijk’ is. Dat betekent
dat 83% van de huidige leden ouders hebben die zelf in de jeugdbeweging hebben gezeten. Met dit lespakket
voor scholen tonen we de jeugdbeweging als optie voor élke jongere.
Jongeren leren met dit pakket de jeugdbewegingen kennen, ontdekken wat de meerwaarde is en leren bewust
keuzes maken over hun vrije tijd. Naar een jeugdbeweging gaan is fijn, maar de ervaring is niet voor iedereen
dezelfde en er leven bovendien heel wat vooroordelen. Met dit lespakket laten we elke jongere proeven van de
jeugdbeweging. We zijn er namelijk van overtuigd dat er voor elk van hen kansen in liggen voor hun ontwikkeling.

Wie kan ‘Jeugdbeweging in de klas’ gebruiken? Het kan bijvoorbeeld ingezet worden in een les Nederlands aangezien er verschillende vormen van discussie en motivering aan bod komen.
Ook is het bruikbaar op bijvoorbeeld projectdagen of tijdens de deliberaties.

Het pakket bestaat uit:

 

Vragen of opmerkingen? Mail ons gerust.

 

Alle info over Dag van de Jeugdbeweging.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.spoorzesindeklas.be/?page_id=1334